Vzdělávání v Mongolsku

Projekt „Dali – Křídlo“ je zaměřen především na podporu vzdělávání a osobnostního rozvoje. Protože systém mongolského školství se značně liší od systémů známých z evropského prostředí, dovolujeme si v tomto článku představit základní přehledy organizace vzdělávání v Mongolsku.

Školství a vzdělávání v Mongolsku

Přestože je Mongolsko zemí rozvojovou a relativně chudou, má ústavně zakotvené právo na vzdělávání, které je ve své základní úrovni poskytováno státem bezplatně. Cílem vzdělávání je dle mongolských zákonů poskytnout občanům vhodné intelektuální, morální a fyzické dovednosti a rozvíjet úctu k principům humanismu a schopnosti učit se, pracovat a žít nezávisle.

Mongolský systém školství je značně odlišný od systému českého, nicméně podobně jako u nás lze rozlišit předškolní, základní, střední a vysoké stupně.

V rámci předškolního vzdělávání mají některé děti možnost navštěvovat školky, které jsou však zpravidla dostupné pouze ve větších městech. Na tuto situaci mimochodem reagoval projekt rozvojové spolupráce Charity Česká republika, na němž se Diecézní charita Litoměřice také podílela.

Základní odlišnost mongolského školního systému od českého spočívá ve skutečnosti, že v Mongolsku nejsou v zásadě střední školy oddělené od škol základních. Mongolský základní stupeň školství je jedenáctiletý, přičemž prvních pět let tvoří povinná školní docházka, která je bezplatná.

Po absolvování prvních pěti let postupují studenti do povinného dvouletého nižšího středního vzdělávání a následuje nepovinná možnost absolvování dvouletého vyššího středního vzdělání.

Akademického vzdělání je možné dosahovat v systému vysokého školství, který tvoří akademie, instituty a univerzity.

Předškolní vzdělávání

Cílem předškolního vzdělávání je rozvíjet rozumové a tělesné schopnosti a osobnost dětí prostřednictvím zajištění vhodného vzdělávacího prostředí a vzděláváním zaměřeným na rozvoj talentů, schopností a životních dovedností. Vzdělávání ve veřejných mateřských školách je bezplatné a je financované státem.

Do systému předškolního vzdělávání spadají mateřské školy pro věkovou skupinu 3 – 7 let a jesle pro děti od 1 do dvou roků. Docházka do předškolních zařízení není povinná. Stávající předškolská zařízení nejsou kapacitně dostačující a vláda ve spolupráci s nevládním sektorem a mezinárodními organizacemi nahrazuje tento deficit zřizováním „jurtových“ školek, mobilních školek, letních školek a podobných zařízení, která umožní předškolní docházku zejména dětem ve venkovských, či odlehlých oblastech.

Základní školství

V Mongolsku nebývají samostatně odděleny školy základní a střední, většina škol poskytuje vzdělání minimálně osmileté. Ve větších městech jsou zpravidla školy desetileté.

Hlavním cílem základního vzdělávání je naučit žáky gramaticky správně používat mateřský jazyk, rozvinout základní početní dovednosti a rozvinout základní porozumění v oblasti společenských a přírodních věd. Zajímavostí je, že v rámci základního vzdělávání získávají žáci dovednosti a znalosti potřebné pro přežití. Specificky je mongolské základní vzdělávání zaměřeno na výchovu žáků k respektu vůči rodičů, učitelům a dospělým.

V roce 2008 došlo v rámci školské reformy ke snížení věku nástupu povinné školní docházky na šest let. Povinné základní vzdělání je čtyřleté. Vzhledem k specifickým podmínkám země, je součástí mnoha venkovských škol také internát pro děti z pasteveckých, kočovných rodin. V této souvislosti je zajímavé si uvědomit, že pro mnoho šestiletých dětí v Mongolsku znamená zahájení školní docházky nutnost odejít během školního roku od své rodiny. Základní úroveň vzdělání je na veřejných školách poskytována bezplatně, některé školy umožňují bezplatné zapůjčení učebnic dětem z chudých rodin.

Střední školy

Od roku 2008 je střední stupeň vzdělání rozložen do dvou bloků. První blok (nižší střední vzdělání) je povinný a studenti musí absolvovat výstupní testy pro obdržení osvědčení o ukončení základního vzdělání. Na konci druhého bloku (vyšší střední vzdělání) skládají studenti závěrečné zkoušky a v případě úspěchu je jim vystaveno osvědčení o absolvování školy. Práce s
	počítači

Studium odborných oborů je zpravidla zahajováno po skončení nižšího středního vzdělání a trvá dva roky (ale lze i po skončení vyššího středního vzdělání a v takovém případě trvá jeden rok). Technické obory vyžadují absolvování vyššího středního stupně a trvají dva roky.

Odborné vzdělávání je poskytováno v odborných učilištích, která jsou většinou provozována soukromými subjekty.

Vysoké školy

Terciární vzdělávání je poskytováno prostřednictvím vysokých škol, institutů a univerzit. Vysoké školy nabízejí tříleté studium bakalářského stupně a diplomovaného specialisty, na univerzitách zpravidla trvá dosažení bakalářského titulu od čtyř do pěti let (v medicínských oborech dokonce šest let).

Magisterského titulu dosáhne student jedním až dvěma lety studia po dosažení bakalářského titulu. Doktorandské programy vyžadují od tří do pěti let postgraduálních studií.

Zajímavosti

  • v žebříčku 184 států podle míry negramotnosti je Mongolsko na 62. místě s 97,5% gramotného obyvatelstva
  • z výzkumu příčin nedokončení školní docházky vyplývá, že nejčastějšími důvody u venkovských dětí je potřeba pomáhat rodičům s hospodářstvím, zatímco u dětí ve městech jsou to zdravotní problémy a nemožnost zajistit materiální podmínky pro studium
  • podle oficiálních údajů z roku 2009 nedokončilo základní školní docházku z celkového počtu 530.000 dětí zhruba 5.500 studentů. 460 z těchto dětí žilo ve městech, zatímco 4.800 pocházelo z venkovských oblastí


Texy! powered
© Copyright WOG